Jeste li ikad vozili ‘Porsche Istoka’?

Prije točno 50 godina, u rujnu 1970., Škoda je na sajmu tehnike u Brnu prvi put javno predstavila jedan od svojih najljepših proizvoda – kupe 110 R koji je ubrzo postao hit, a i značajno je popravio imidž češke tvrtke. Autoitocka portal donosi pregled pola stoljeća Škode. 

Škoda je 1964. započela proizvodnju modela 1000 MB, poznatog u našim krajevima i kao “1000 malih briga”. Šalu na stranu, ovaj je model sa samonosećom karoserijom, stražnjim pogonom i straga postavljenim motorom označio novo tehnološko doba u češkoj tvornici. Škoda je mnogo uložila u moderne proizvodne pogone za novi model, a nakon dobrog tržišnog uspjeha na stranim tržištima u potpunosti se koncentrirala na njega. Iz tog je razloga prestala proizvodnja kabrioleta Felicia. Ipak, potražnja za sportskim modelima, posebno na zapadnim tržištima, bila je snažna, pa je Škoda na to odlučila odgovoriti automobilom koji će joj značajno popraviti imidž, bez obzira na već u startu planirane male prodajne brojke. Paralelno s razvojem nasljednika 1000 MB, modela 100/110 L započeo je rad na kupeu s dvojim vratima, Škodi 110 R.

Na autocestama DDR-a
Razvoj 110 R, koji je u Češkoj dobio nadimak Erko, započeo je 1966., a prvi prototip pod internom oznakom Š 718 K izašao je iz pogona u Kvasiny. Kupe se od limuzine nije razlikovao samo po elegantno oblikovanom stražnjem dijelu, već i po položenijem vjetrobranu i velikim vratima s prozorima bez okvira. Tijekom testova, kojih je dio bio na autocestama DDR-a Škoda 110 R postigla je najvišu brzinu od 145 km/h. Drugi je prototip završen u ožujku 1969. Imao je dvostruki rasplinjač i alternator umjesto dinama.

Izvozni hit
Škoda je na premijeru u Mladu Boleslav 110 R pozvala brojne predstavnike medija, a nakon press konferencije gosti su dobili priliku isprobati automobil na obližnjem aerodromu Hoškovice. Prvo javno pojavljivanje Škodin kupe je imao u rujnu 1970. na sajmu tehnike u Brnu gdje su pokazana tri primjerka. Temelje međunarodnog uspjeha postavilo je predstavljanje na salonima automobila u Parizu, Londonu i Torinu koji su redom započinjali tijekom listopada iste godine.

Potražnja za Škodom 110 R rasla je značajno, ali zbog proizvodnih problema, uglavnom političke naravi, do kraja 1970. proizveden je tek 121 primjerak. Tek u drugom kvartalu 1971. prvi su primjerci mogli biti isporučeni kupcima u inozemstvu. Kasnije se Škoda primarno koncentrirala na izvoz – od 3000 primjeraka proizvedenih 1971. samo ih je 442 stiglo u salone čehoslovačkog trgovca Monotechne. Škoda 110 R bila je poprilično skupa za domaće tržište. Početna cijena bila je 78.000 kruna što je bilo oko 40 prosječnih plaća.

Nije u konjima sve…
Škodu 110 R pokretao je četverocilindarski motor od 1107 ccm koji je razvijao 52 KS. Snaga se na stražnje kotače prenosila putem ručnog mjenjača s četiri stupnja, a za zaustavljanje je bio zadužen dvokružni kočioni sustav s diskovima sprijeda i bubnjevima straga proizveden pod licencom Dunlopa. Unatoč maloj masi od 880 kilograma performanse nisu bile baš impresivne. Za ubrzanje do 100 km/h češkom je kupeu trebalo 18,5 sekundi, a postizao je najvišu brzinu od 145 km/h. No, te brojke ne govore dovoljno o ovom automobilu. Straga smješten motor i stražnji pogon u kombinaciji s dobrim rasporedom težine od 43:57 posto u korist stražnje osovine osigurali su dobre vozne osobine.

Najnovije